Saturday, August 11, 2007

REfute..

Kebelakangan ini saya telah menjengok ke sebuah blog hasil dari beberapa orang yang memusuhi Abuya. Nampaknya mereka sekarang sudah ketandusan idea untuk mencemuh dan melontar segala fitnah yang baseless (la asla lahu) atau fakta ghayr sahih (yang tidak betul) atau ragu tentang kebenaranya. motto mereka ialah, "Kembalilah kepada Quraan dan Sunnah". sebenarnya mereka yang sepatutnya kembali kepada Quraan dan As-Sunnah dengan kefahaman yang benar.

Mereka suka sangat membid'ahkan orang lain. mereka layak dipanggil tabdi' (mereka yang suka membid'ahkan orang). mereka menggunakan kitab-kitab para ulama' Salaf untuk "membuktikan" yang Abuya itu dalam pihak yang salah. mereka juga mengambil ayat-ayat Quraan dan Hadith Syarif tapi ambil yang sesuai dengan hujjah mereka tapi tinggalkan dalil-dalil yang lain yang bercanggah dengan ideology mereka. Mereka sanggup berbuat apa sahaja asalkan mereka dapat "menyakinkan" pembaca akan "hujjah". Mereka juga bukanlah mereka yang memahami Ilmu dari sudut Tasawuf dan amalan Sufi yang muhaqqiqi...

Maka kenyataan dan ulasan mereka tampa ilmu yang tepat. mereka ambil ayat secara zahiriah dan mereka suka memburuk sangka dengan Abuya dan anak-anak muridnya. Adakah mereka yang saya maksudkan ini golongan neo-Khawarij?? Moga-moga ALLAH melindungi kita dari fahama Khawarij zaman Modern ini.